Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων και την περιθωριοποίηση της ΥΠΑστις 3/4/2013
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Είναι πραγματικά να μένει έκθαμβος κανείς, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, με ό,τι μηχανεύεται η τρικομματική Κυβέρνηση προκειμένου να αιφνιδιάσει τον ελληνικό λαό, τις τοπικές κοινωνίες και τους εργαζόμενους. Έτσι, ενώ υποτίθεται ότι βρίσκεται σε επαφή με την ΟΣΥΠΑ, την Ομοσπονδία Συλλόγων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, για ένα σχέδιο νόμου της που επιχειρεί να «βουλώσει» νομικά κενά στο κανονιστικό πλαίσιο ιδιωτικοποίησης των ελληνικών αεροδρομίων, ξαφνικά το σχέδιο νόμου κατατίθεται ως τροπολογία στο παρόν νομοσχέδιο πριν τρεις μέρες και μάλιστα κατευθείαν στην Ολομέλεια.
Έτσι ώστε να παρακαμφθεί, για ένα τόσο κρίσιμο θέμα, η έρευνα που γίνεται από όλους τους Βουλευτές στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, προκειμένου να αποκρυβεί ο κύριος σκοπός του: Η δημιουργία μιας μεταβατικής φάσης προς το σταδιακό κλείσιμο των μικρών, κυρίως αλλά όχι μόνο, αεροδρομίων, που λόγω της περιορισμένης κίνησής τους δεν εμφανίζουν οικονομικό ενδιαφέρον για ξεπούλημα, άρα Τρόικα και Κυβέρνηση δεν έχουν πλέον κανένα ενδιαφέρον γι’ αυτά. Και βέβαια δεν δίνουν δεκάρα για τις τοπικές κοινωνίες που στηρίζονται σε αυτά για όλη τη λειτουργία τους ως τουριστικοί προορισμοί, πράγμα που αποτελεί και τη μοναδική πηγή οικονομικών πόρων τους, αλλά και για την επικοινωνία τους ιδιαίτερα το χειμώνα με την ηπειρωτική Ελλάδα από κάθε άποψη, με κρισιμότερες περιπτώσεις αυτές των διακομιδών και των επιχειρήσεων «έρευνας και διάσωσης» στο Αιγαίο.
Ακόμα μεγαλύτερος παραλογισμός είναι ότι η ελλειμματική αλλά ζωτική λειτουργία αυτών των αεροδρομίων δεν κοστίζει ούτε δεκάρα στον Προϋπολογισμό και στον Έλληνα φορολογούμενο, καθώς χρηματοδοτούνται μέσω μιας αμιγούς δημόσιας Υπηρεσίας, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, της ΥΠΑ, από διεθνή πηγή, από τα τέλη των «υπερπτήσεων» πάνω από τη χώρα μας και από τμήμα του «τέλους εκσυγχρονισμού ανάπτυξης αεροδρομίων», που πληρώνουν στην ΥΠΑ αεροπορικές εταιρίες και επιβάτες.
Ενώ η μεταβατική φάση φορτώνει κατά τη διάρκειά της τα μικρά αεροδρόμια άμεσα στον Κρατικό Προϋπολογισμό, με το διαχωρισμό τους από την ΥΠΑ που μέχρι σήμερα είχε όλη -και την οικονομική- ευθύνη γι’ αυτά: Ιδρύοντας ανώνυμη δημόσια αεροπορική εταιρία, την ΑΕΔιΠΑ, με κεφάλαιο, για το ξεκίνημα και μόνο, 50 εκατομμύρια ευρώ που προέρχονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Αποτελεί ντροπή και δείχνει όλη την έκταση της περιφρόνησης και της κοροϊδίας, με την οποία αντιμετωπίζει η τρικομματική Κυβέρνηση τους εργαζόμενους, το γεγονός πως μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, όταν ο κ. Υπουργός Ανάπτυξης αποφάσισε να ανταποκριθεί στο αίτημα της ΟΣΥΠΑ για συνάντηση για το πιθανολογούμενο νομοσχέδιο, τους έκλεισαν ραντεβού μαζί του - για πότε λέτε; Για αύριο το μεσημέρι!
Όταν δηλαδή υπολόγιζαν ότι το παρόν νομοσχέδιο, μαζί με την τροπολογία, θα είχαν ήδη ψηφιστεί. Για αύριο βέβαια έχει κηρυχθεί απεργία στις αερομεταφορές από την ΥΠΑ, ενώ μόλις δυο ώρες από την κατάθεση αυτής της απόφασης για απεργία το δικαστήριο την κήρυξε παράνομη ως «πολιτική απεργία» που απαγορεύεται, επειδή –λέει- στρέφεται ενάντια σε τροπολογία σε νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή, άρα κατά των κοινοβουλευτικών θεσμών και οδηγεί σε νόθευση της δημοκρατίας. Εκεί έχουν καταλήξει τα πράγματα, και ας το σκεφτούμε όλοι αυτό πάρα πολύ καλά.
Καλούμε τον κύριο Υπουργό να αποσύρει την τροπολογία της ντροπής.
Αν δεν το κάνει, θα καταθέσουμε αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία. Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, όταν αναφερόμαστε σε μεταβατικές ρυθμίσεις που οδηγούν στο κλείσιμο των μικρών αεροδρομίων, ζητούμε από τον κύριο Υπουργό να καταθέσει στην Ολομέλεια τη μελέτη που εκπόνησε κατά παραγγελία της Κυβέρνησης διεθνές κονσόρτσιουμ με τη συμμετοχή της Lufthansa Consultants. Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, αυτή η μελέτη κατέληξε ότι οικονομικό ενδιαφέρον για ιδιώτες έχουν τα έξι αεροδρόμια με κίνηση πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες -Ηράκλειο, Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κως, Χανιά- ενώ υπάρχει μια ενδιάμεση κατηγορία αεροδρομίων, αυτά που σήμερα συγκεντρώνουν ετησίως μεταξύ τριακοσίων χιλιάδων και ενός εκατομμυρίου επιβατών, τα οποία, αν αναπτυχθούν, μπορούν και αυτά να γίνουν «ελκυστικά».
Το δεύτερο θέμα που κατέληξε είναι ότι είκοσι δύο αεροδρόμια θα πρέπει να κλείσουν. Ποια είναι αυτά; Ξέρουμε τα δεκατρία. Είναι εκείνα με κίνηση κάτω από τριακόσιες χιλιάδες επιβάτες: Σητεία, Ικαρία, Πάρος, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Νάξος, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Σύρος, Καστελόριζο, Κάσος, Σκύρος. Τα υπόλοιπα εννιά προφανώς προέρχονται από την ενδιάμεση ομάδα. Ας καταθέσει λοιπόν τη μελέτη ο κύριος Υπουργός, ώστε να ξέρουν οι Βουλευτές τι ακριβώς ψηφίζουν και οι τοπικές νησιωτικές κοινωνίες τι τους επιφυλάσσεται, όχι στα «μουλωχτά» αλλά στα ίσια, για να πάρουν και αυτές με τη σειρά τους τα μέτρα τους.
Και ας μην σπεύσει ο κύριος Υπουργός να μας πει ότι δεν προβλέπεται κλείσιμο των αεροδρομίων στην τροπολογία. Αν η ΑΕΔιΠΑ, που συγκροτείται για να «κρατήσει» όσα αεροδρόμια δεν ιδιωτικοποιηθούν, υπαγόταν στην ΥΠΑ, θα συνεχιζόταν η χρηματοδότησή τους όπως γίνεται σήμερα, χωρίς να επιβαρύνεται δεκάρα ο Κρατικός Προϋπολογισμός. Τώρα, μαζί με τα έξι αεροδρόμια και όποια άλλα οδεύουν άμεσα προς ιδιωτικοποίηση, φεύγει προς τους ιδιώτες και το τέλος ανάπτυξης που εισπράττεται εκεί. Όμως, μόνο από τα έξι αεροδρόμια εισπράττεται το 60% των 55 εκατομμυρίων ευρώ που η ΥΠΑ διοχετεύει στις άγονες γραμμές. Πώς φροντίζει η τρικομματική Κυβέρνηση να καλύψει αυτό το 60% που θα χρειαζόταν η ΑΕΔιΠΑ, αν δεν είχε και πρόσθετα έξοδα;
Στην τροπολογία προβλέπεται χρηματοδότηση από το αντίστοιχο τέλος των μικρών αεροδρομίων - που εισπράττεται έτσι και αλλιώς σήμερα - , από τις εμπορικές εκμεταλλεύσεις των αεροδρομίων ευθύνης τους, που εισπράττεται έτσι και αλλιώς σήμερα και που δεν μπορούν να επεκταθούν γιατί δεν υπάρχουν χώροι εμπορικής επέκτασης σε αυτά τα αεροδρόμια, και –προσέξτε- από «ειδικό τέλος» που θα καταβάλλουν από τα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια ή ο ιδιώτης που τα παίρνει ή οι επιβάτες μέσω του εισιτηρίου τους. Αυτό το «ή», που είναι παγκόσμια πατέντα σε σχέδιο νόμου, σημαίνει απλά ότι η Κυβέρνηση δεν έχει μπει καν στον κόπο να κάνει συγκεκριμένη μελέτη για να δει τι προκύπτει. Επιτρέψτε μας να έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις για το αν ο επενδυτής των έξι αεροδρομίων θα δεχτεί να πληρώνει για τα μικρά αεροδρόμια ή για το αν οι αεροπορικές εταιρείες που στον καλοκαιρινό τουρισμό είναι όλες τσάρτερ χαμηλού κόστους, και είναι γνωστό ότι αυτές για μερικά σεντς αύξησης ανά εισιτήριο απλώς εγκαταλείπουν το αεροδρόμιο και αλλάζουν προορισμό πρόκειται να δεχτούν οποιαδήποτε αύξηση, με την Ευρωζώνη μάλιστα σε ύφεση.
Ξέρετε την πικρή εμπειρία από το πρώτο ιδιωτικοποιημένο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», που η κίνησή του σε σχέση με το Ελληνικό έπεσε στο 50%, καθώς η Hochtief το μετάτρεψε από άποψη τελών στο ακριβότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης, προκειμένου να βγάλει όσο γίνεται περισσότερα, όσο γίνεται πιο γρήγορα και αυτό το κατάφερε. Ξόδεψε 2,2 δισ. για την κατασκευή του και εισέπραξε 4,5 δισ., ενώ το Ελληνικό Δημόσιο δεν εισέπραξε ούτε τον ΦΠΑ. Και τώρα το πουλάει μαζί με άλλα πέντε διεθνή αεροδρόμιά της.
Επειδή δεν έχω χρόνο, θα σας πω ότι προβλέπεται η ΑΕΔιΠΑ, σύμφωνα με την τροπολογία, να δοθεί σε ιδιώτες, πράγμα που σημαίνει ότι θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο ο Προϋπολογισμός.
Ταυτόχρονα, με όλες τις διατάξεις περιθωριοποιούνται εξαιρετικά εξειδικευμένα και με πολύχρονη εμπειρία διοίκησης και διαχείρισης αεροδρομίων, με διαρκή αξιολόγηση από τις πολύ γνωστές ξένες διεθνείς οργανώσεις, χωρίς να επιβαρύνουν δεκάρα τον ελληνικό λαό, στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Επειδή ο λογαριασμός μετά τις ιδιωτικοποιήσεις των «εύρωστων» οικονομικά αεροδρομίων, που οδεύουν στον καταστροφικό δρόμο του «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ», δεν βγαίνει για τα υπόλοιπα, επειδή –όχι τυχαία- οι σύμβουλοι που προτείνουν το κλείσιμο είκοσι δύο αεροδρομίων στη μελέτη τους τα αντιμετωπίζουν ως απλές οικονομικές μονάδες και όχι ως αίμα και σπονδυλική στήλη της όλης οικονομίας των νησιών, επειδή ό,τι μπαίνει μέσα στο ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με το συστατικό του νόμο, που υπαγόρευσε η Τρόικα, δεν ξαναβγαίνει και ό,τι δεν πουλιέται, κλείνει και εκκαθαρίζεται –και όλα αυτά τα αεροδρόμια είναι σήμερα μέσα στο ΤΑΙΠΕΔ- σας δηλώνουμε ότι θα παλέψουμε με όλα μας τα μέσα μαζί με τον εργαζόμενο ελληνικό λαό: Για να μην ιδιωτικοποιηθούν τα μεσαία αεροδρόμια. Για να μην κλείσουν τα μικρά. Για ένα μεγάλο δημόσιο αερολιμένα στην Αθήνα. Για αεροδρόμια σε όλη τη χώρα, δημόσια εργαλεία ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών.
Και για το κλείσιμο του ΤΑΙΠΕΔ, που κρατάει σήμερα παράνομα εγκλωβισμένα σε κατεύθυνση ξεπουλήματος ή εκκαθάρισης το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας και ένα πολύ μεγάλο ακόμα μέρος του πλούτου της. Διασφαλίζοντας έτσι ταυτόχρονα την ασφάλεια και την ανεξαρτησία της χώρας, καθώς μέσα στη φάκα που έχει πιαστεί η τρικομματική Κυβέρνηση φαίνεται να ξεχνάει ότι τα αεροδρόμια έχουν και αυτήν την πλευρά, της ανεξαρτησίας και της ασφάλειας της χώρας.
Ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ/ ΕΚΜ)
Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων και την περιθωριοποίηση της ΥΠΑστις 3/4/2013
Reviewed by Νάντια Βαλαβάνη
on
8:38:00 π.μ.
Rating: